Facebook Logo Transparent
 Man - Fre: 8:00 - 16:30 |
  35 97 62 60 |
  414 419 04 |

Her er et utvalg av EP sine trucker.

De elektriske delene i en diesel og propan gaffeltruck består bl.a. av Dynamo, Startmotor, Fordeler, tennplugger, fordelerlokk, kondensator, stiftesett, coil, brytere for temperatur i motor og converter, oljetrykksbryter, bremselysbryter, tenningslås, glødeplugger, gløderele, startrele, timer, etc.

For elektriske trucker er de viktigste elektriske delene; batteri, drivmotor, hydraulikk/pumpemotor, servomotor, kontaktor for forover- og bakoverdrift, kontaktor for full fart, servostyring og pump/løft kontaktor, kullbørster for de forskjellige motorer, transistorer, hovedthyristor og hjelpethyristor, sikringer, samt endel brytere som nevnt over.

Størrelse/styrke på de forskjellige komponenter avhenger av truckens størrelse. Jo større truck, jo kraftigere motorer og komponenter. Tidligere var de elektriske truckene utstyrt med 24 og 48 Volts batterier. I dag er kapasiteten langt større, og batteriene er ofte på 80 Volt. For mindre trucker er batteriene 48 Volt.

Truckbatteri

De største leverandører av truckbatteri er Anker Tudor (Sønnak) , Enersys (også kjent som Hawker og Varta) og Hoppecke.

Li-Ion batterier

Det nyeste innen batteri idag er såkalte Li-Ion batterier.

Disse tåler mer bruk, og de tåler å lades i korte perioder.

Disse batterier kan lades:

  • 7 % på 10 min
  • 50 % på 1 time
  • 80 % på 2 timer

Kjører man skift, kan man f.eks. lade trucken i lunsjpause etc.

Det anbefales generelt at man ikke lader batteriet 100 % da det ikke er kostnadseffektivt, og det tar også lenger tid.

Med Li-Ion batterier kan man lagre mer energi som tar mindre plass og har en mindre vekt.
Disse batteriene tar ikke fyr slik som f.eks. batteri i biler. Li-Ion batterier avgir kun røk ved en evt brann.
Det lagres og frigis energi gjennom en separator.

Det er EP som har utviklet disse batterier, og de er det ledende firma i markedet hva gjelder batteri teknologi på trucker.
i 2019 ble det solgt 100 000 trucker fra EP med denne teknologien.

Ep's Telematikk

Ved installasjon av EP Telematics kan man i tillegg koble batteriet til PC og telefon, og styre ladeprosess slik man ønsker.

I tillegg kan man bruke EP Telematics til å få opp feilkode på trucken og overføre dette til EP fabrikk eller forhandler og slik få rede på oppstått feil på trucken.

Se forøvrig EP trucker i eget avsnitt.

Hegna Maskin AS importerer trucker fra EP.

Hvordan vet jeg hvor mange volt mitt batteri er på ?

Tell antall battericeller og gang antallet med 2.

Når er en battericelle defekt?

Når en battericelle er sulfatisert. Bruk syremåler som kan vise verdien på cellen. Riktig verdi skal ligge på mellom 1,28-1,30 på syremåleren. Batteriets størrelse skal stå i forhold til den daglige bruken. Brukes trucken over flere arbeidsskift er det viktig at batteriet lades korrekt.

Har man rett størrelse på laderen?

For å vite det så bruk regelen om at batteriet skal være 7 ganger større enn laderen. Eks, et batteri på 700Amp skal ha en lader på 100Amp. Den største feilen som gjøres er at batteriene lades ihjel. Altså at batteriene lades for mye og for ofte….Ring oss om råd!

Vi leverer elektriske truckdeler til ALLE gaffeltruck merker

Vi har mere enn 40 års erfaring innen gaffeltruck bransjen. Vi kan ALT om gaffeltruckens elektriske deler. Vi kan gi riktige råd om hvilke deler som bør skiftes ut for å gi best effekt til den beste prisen.

Ta kontakt med oss for den beste prisen i Norge på elektriske truckdeler.

Finner du ikke det du søker?

Ta kontakt på telefon:
35 97 62 60

Vi har det meste!

Spesialister på truckdeler og utstyr

og utstyr for håndtering av gods

Developed by:

Inova light logo transparant 22